2009. július 24., péntek

Lecsós bulgur

Lecsó nálam minden mennyiségben jöhet, egész késő őszig készítem, amíg a paprika még elérhető áron kapható. Nálam paradicsom nélkül készül, rengeteg paprikával és cukkinivel, esetleg padlizsánnal, újabban pedig tökkel, vagy patisszonnal.

Balázsomnak új felfedezés volt a tök ilyennemű felhasználása (kicsit meg is szokott torpanni az ilyenek előtt, de már kezdi szokni), mert eddig csak főzelékként találkozott vele. Viszont én rakni, grillezni, sütni-főzni is fogom a következő hetekben, mert rengeteg van belőle a szüleim kertjében.

Hozzávalók:
  • 3-4 fej hagyma
  • 1 kg paprika
  • 1 nagyobb cukkini
  • 1 padlizsán
  • fél tök (kibelezve)
  • pirospaprika, chili, só, olaj, víz (esetleg vegantéria)
  • fél gabonakolbász (magyaros, vastag, ami nem esik szét)
  • bulgur

A vöröshagymát megdinsztelem olajon, a tűzről félrehúzva belekeverem a pirospaprikát és kevés vízzel felöntöm. Beledobom a karikákra vágott paprikát, és sózom, chilizem. Visszarakom a tűzre, ha már összeesett, levet eresztett, látom, hogy kell-e még a vizet pótolni. Ha félig megfőtt, beleteszem a kockára vágott tököt, padlizsánt és cukkinit. A legvégén, ha már minden megfőtt, akkor kerül bele a gabonakolbász, és a bulgur.

Mivel a bulgurnak kétszeres víz kell, hogy meg tudjon dagadni, jó levesesre készítem, mert a többlet vizet a legvégén még fel fogja szívni a bulgur, de ha kevés a víz alatta, akkor odaég. A bulgurt én csak félig főzöm meg (amúgy is előfőzött, ráadásul amíg felforr az egész, már félig meg is fő), és utána már csak fedő alatt puhul és felszívja a vizet.

Tipp:

  • Úgy is szoktam készíteni, hogy a bulgurt csak másnap főzöm bele, és első nap kenyérrel vagy rizzsel esszük. Ilyenkor másnap kell felereszteni vízzel (és utánsózni, paprikázni) a bulgur miatt. Ha belefőzöm a bulgurt vagy a kölest, sokkal jobb íze van, mintha külön mellé megfőzném a köretet.

  • Ha még mindig maradt a lecsóból - én pl. nagy mennyiségben szoktam készíteni -, akkor készülhet belőle a melegszendvicskrém, vagy le lehet fagyasztani, el lehet tenni dunsztosüvegben télre.

  • Évekkel ezelőtt Anyukám készített nekem lecsóval töltött cukkinit. Kérdezte, hogy a darált húst mivel lehet helyettesíteni, én meg rávágtam, hogy például a kölescsemegével. Lecsóba belefőztük a kölescsemegét (füstölt), és ezzel a masszával töltöttük meg a jó nagyra nőtt cukkinit. A tetejére növényi sajt kerülhet, de anélkül is nagyon finom. Sütőben egy óra alatt szépen megsütjük és kész is.

  • Töltelékként való felhasználásánál a gabonapelyhek is ideálisak. A forrásban lévő lecsóba beletesszük a gabonapelyhet (rozs, árpa, zab, stb.) és kicsit főzzük, majd fedő alatt hagyjuk, hogy felszívja a vizet. Ezt a masszát aztán tölthetjük patisszonba, cukkinibe, tökbe, stb.
Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Blog Widget by LinkWithin
Hobbies