2009. április 9., csütörtök

Anti-candidás zsömlécskék

Amióta candida-diétázunk, folyamatosan sütök. A bio, teljes kiőrlésű kenyerek élesztő nélkül, de kovásszal készülnek, de én most minden erjedést szeretnék kizárni az életünkből, úgyhogy kifejejlesztettem a nagyon gyors és nagyon jól porciózható, nagyon laktató zsömlécskéimet.

Ráadásul nagyon gyors is: első lépésként bekapcsolom a sütőt, és mire felfűt 210 fokra, addigra én már össze is gyúrtam a tésztát, és dobom be a zsömléket sülni, kb 50 percre.



Hozzávalók:
  • teljesőrlésű tönköly liszt
  • teljes zabliszt
  • teljesőrlésű rozsliszt/árpaliszt/búzaliszt, tetszőlegesen,
  • viz
  • napraforgó olaj
  • magvak (len, szezám, napraforgó, tökmag tetszőlegegsen, egészben, vagy frissen ledarálva)
  • szódabikarbóna citromlével felhabosítva
  • só,
  • fűszerek (pl. vegantéria, kömény, olasz fűszerkeverék, fokhagyma, stb.)
A liszteket beleteszem egy jó nagy tálba. (A tescoban kb 300 forint egy óriási keverőtál, giga méret tényleg) Az alap a tönköly és a zab nálam, erre jön a többiből tetszőleges, de kevesebb. Főleg a rozs, mert az nagyon sűrű, eléggé masszív lesz a tészta tőle. A közepébe kis lyukat fúrok, beleszórom a szódabikarbónát, minél nagyobb területen, hogy ha rácsöpögtetem a fél citrom levét, rendesen felhabozzon. Kb 1 dl olajjal, sóval, fűszerekkel, magokkal elkeverem a kis kupacot, majd viz hozzáadásával puha, lágy tésztát gyúrok. Zsömléket formálok és sütőpapíron 50 perc alatt megsütöm, 210 fokon.


Tipp:

  • ha extrára vágysz, tegyél bele aszalt paradicsomot, vagy vékonyra szeletelt olivabogyót (kb. 8-10 darabot).
  • Ha vizes kézzel formázod, görgeted a tenyeredben, nem csak szép, sima lesz a felülete, de át is rezgeted vele - még finomabb lesz :-)
  • szódabikarbóna helyett néha foszfátmentes sütőport (ld. képen) teszek bele - ahogy tetszik. Vagy mindkettőt kihagyom, ha nincs itthon.
  • a magokat kis kávédarálóban (ld. képen) együtt, pár másodperc alatt le tudod darálni, megéri befektetni pár ezer forintot rá. Ha még pikánsabb ízt szeretnél, a napraforgó-, és tökmagot meg is piríthatod, így kicsit "töpörtyűs" íze lesz.


Jó étvágyat!







5 megjegyzés:

Gabi írta...

Szia!
Gabi vagyok egy ideje olvaslak.Most nem ide tartozik de ajánlom neked a viva-natura oldalt Jakab István oldalát.Kitartást a diétához ,lehet hogy egyszer én is végig csinálom.Jó dolgokat írsz.Tényleg fontos a tudatosság.
Üdvözöllek Gabi

Szabó Gábor írta...

Kandidásoknak érdemes kipróbálni a naturális ízeket idéző lepénykéket is, hozzávalói:
-pl. teljes őrlésű tönköly liszt
-víz
-csipet só
(ízlés szerint lehet ízesíteni: ánizs, koriander és édes kömény őrőlt változatával)

Az elkészítés csak annyi, hogy begyúrjuk, majd a kis gombócokból sodrófával korongokat nyújtunk, amit vas platnin, vagy vastag aljú serpenyőben megsütünk (mindkét oldalát) Akkor csináljuk jól ha a lepénykénk felpuffad a benne kialakuló gőztől. :)

Igazán hangulatus program, megéri frissen készíteni mert nagyon finom!

Gábor írta...

Szia,

ma akartam kipróbálni a zsömlécskéket, de mivel nem vagyok egy "ösztönből főzős" típus, mennyiségek híján nem mertem belevágni. Megadnád, hogy miből mennyi kell egy adaghoz? Előre is köszönöm:

Gábor

Gábor írta...

Szia,
ma szerettem volna kipróbálni a zsömlécskéket, de mivel nem vagyok egy "ösztönből főzős" típus, nem mertem belevágni mennyiségek híján. Megadnád, hogy miből mennyi kell egy adaghoz? Előre is nagyon köszönöm:

Gábor

Unknown írta...

Sziasztok!
bocsánat a megkésett válaszért, de kissé elleptek a tennivalók.

Köszönöm a pozitív visszajelzést, Gabi!

Gábor, kb fél kg lisztet használok, keverve, háromnegyede teljesőrlésű tönköly liszt, a többi pedig rozs és valami más (árpa, zab, stb.). Kb. 1 dl olajat használok, sót és fűszereket, ezeket tényleg hasra. Inkább kevesebb sót teszek bele, nehogy ehetetlen legyen. A vizet tényleg csak a fokozatos hozzáadásnál látod meg, hogy mennyi kell. Jól gyúrható legyen, és el kell válnia az edény falától. Ha ez nem történik meg, lisztet még mindig tudsz tenni hozzá, tehát nem tudod elrontani. :-) Szerintem fél liter biztos kell hozzá, de mivel én is fokozatosan adagolom a tésztához, még sosem mértem le.

Viszont a kenyérsütőgéppel ez a recept nem működik, csak normál sütőben lehet megsütni.

remélem, segített,
üdv,
N

Blog Widget by LinkWithin
Hobbies