2008. október 3., péntek

Sütésről-főzésről általában

Imádok sütni-főzni, egész kiskorom óta gyakorlom. Először süteményeket, tortákat csináltam magamtól, kb. 12-13 éves koromtól. Főzés terén Anyu mellett csak "csendes megfigyelő", illetve kukta voltam. Mint később kiderült, elég jól megfigyeltem, mit hogy csinál, mert amikor hozzáláttam egy-egy ételhez, kb 16-17 éves koromban, már önállóan el tudtam készíteni az addig csak ellesett ételeket.

Azóta sokminden történt velem sütés-főzés terén: például 4 éve vegán életmódra váltottam, ami alapjaiban megváltoztatta a korábban berögzült szokásokat, pl. "mindenbe tegyél egy húsleves kockát, az nem árt neki" :-)

Akármilyen jól tudtam főzni, az első időkben kissé megtorpantam a helyettesítésekkel. Az odáig O.K. volt, hogy kihagyom belőle a húst, meg a tojást, meg a tejtermékeket, de akkor mi marad? Mi fogja össze a tésztát, ha nem a tojás, mitől lesz tejfölös tejföl nélkül, savanykás ecet nélkül, hogy csinálok túrót túró nélkül, és egyéb kérdések merültek fel bennem. Aztán a sok olvasás, érdeklődés, tájékozódás, barátokkal tipp- és receptbörze és beszélgetések meghozták a sikert: mára már elég jól kiismerem magam a vegán főzés világában is.

Folyamatosan új recepteket találok ki, én úgy mondom, hogy hasra főzök. A hozzávalókat nem mérleggel, hanem a szememmel mérem ki, a fűszereket az orrom segítségével, az alapanyagokat pedig általában a hűtőm tartalma alapján válogatom ki :-) A menü kiválasztásában ezeken túl még szerepet játszik a hangulatom, kedvem, az időjárás ("úgy ennék egy meleg levest") és egyéb tényezők.

Ez azt jelenti, hogy kétszer ugyanaz az étel nem nagyon tud elkészülni, mert mindig változtatok rajta. Sőt, a hétfői étel keddre képes átlényegülni némi fűszer segítségével. :-) Ez egyrészt jó, mert változatosságot biztosít, másrészt viszont a páromnak néha nem tetszik, amikor az x héttel ezelőtti ételt szeretné újra látni a tányérján. Node ki emlékszik már arra, az mi volt és hogy készült? :-)

Tehát sokszor fognak további módosítási lehetőségek, tippek szerepelni a receptjeimben, a hozzávalóknál pedig inkább arányokat, mint pontos mértékegységeket adok meg. Valakinek ez bejön, valakinek nem - attól függően, mennyire szereti a szabadságot, kreativitást a főzésben, vagy inkább a konkrétan megszabott recepteket részesíti előnyben. Majd meglátjuk. :-)

Minden esetre remélem, hogy tudok szolgálni pár hasznos tanáccsal a vegetáriánus-vegán olvasóknak.

Sok sikert és ínycsiklandó ebédeket, vacsorákat kívánok mindenkinek!

Nincsenek megjegyzések:

Blog Widget by LinkWithin
Hobbies