2009. január 17., szombat

Belegondolva: a reklámokról III.

Ezúttal nem egy "normál" reklám ihletett meg, hanem egy műsorelőzetes a natgeo-ról, de a témakör még mindig ugyanaz: a média világunkra gyakorolt hatása - és forditva...

Az ominózus műsor a Világ leggazdagabb emberei, ezt harangozták be, ajánlották "szives figyelmünkbe". Kukkantsunk bele mindennapjaikba, hogyan élnek, hogy szerezték, mire költik a pénzüket, stb. Első gondolatom ezzel kapcsolatban kissé szomorúvá tett, mert felmerült bennem, hogy mikor fogok a kereskedelmi tv-ben olyan műsorokat látni, amelyek a következő cimet viselik: a Világ legbecsületesebb/legmorálisabb emberei, a Világ legspirituálisabb emberei, és hasonlókat? Néha lehet látni egy-egy szent életéről szóló filmet, azt is csak általában Karácsony vagy Húsvét környékén és a legtöbben az érzelgősöknek vagy a "föld fölött járóknak" szánják az ilyeneket, ha arra vetemednek, hogy DVD-n megvegyék valakinek.

Pedig számomra ezek azok a példaértékű életek, amikbe szivesen bekukkantanék, ellesném, hogy csinálják... Hogyan segitenek másokon és mi mindent tesznek az emberiségért? És nem kell ahhoz "már elismert" szentnek lenni, hogy az élete példaértékű legyen. Szentek ma is élnek, itt járnak köztünk, csak mi ugyanúgy nem figyelünk fel rájuk, mint 200-400-800 évvel ezelőtt. Úgy látszik, ez a mi szerencsétlenségünk, hogy általában csak utólag látjuk meg, hogy ki volt az a valaki, amikor már nincs velünk... Pedig mennyi tanitást hordoz bárkinek az élete számunkra, ha jól és időben tudjuk értelmezni!

A kereskedelmi média igen pontos képet ad a jelen társadalmi értékekről, ez az, ami szomorú: sokat árul el rólunk, hogy milyen példaképeink vannak. Jelenleg az a példa, akinek pénze van, ez az értékmérő és elsősorban ezt akarják utánozni az emberek. Ha a gyerekeket megkérdezik, mik akarnak lenni, nem vasutast és orvost mondanak, hanem modellt és showman-t... Vajon mikor, és minek a hatására lehet eladható érték egy tisztességes/morális/szellemi ember életútja, mi kell ahhoz, hogy erre szomjazzunk?

Ebből a szempontból a közszolgálati csatornák számomra sokkal értékesebbek: számos beszélgetést láttam már neves (nem hires) előadóművészekkel, vagy "hétköznapi" emberekkel, akik valódi értéket közvetitenek az életükkel, mert belső és felső vezetést követve morálisan élnek és gondolkodnak.

Az okosak azt mondják, a kereskedelmi média a társadalmi igényekre reflektál. "Erre van igény, az emberek ezt akarják, ez eladható" - olvasom mindenhol, amikor sokan felteszik a kérdést, hogy miért vannak délutánonként ön- és közbutitó "beszélgető-showk", részegen magukat lejárató "celebek" főműsoridőben, stb. És bár erősen van igazságtartalma, hiszen valóban nézik az emberek, ez tagadhatatlan, mégsem hiszek az egyoldalú dolgokban, és ez igy van most is. Mindig oda-vissza hatás működik: nem csak az emberek igénye mozgatja a médiát, hanem a média is "formálja" (azaz inkább torzitja) az emberek igényét és izlését. Már aki hagyja... aki elhiszi, hogy azok az "értékek" a valósak, amiket a média sugall (pénz, karrier, fogyassz, vásárolj, utazz, szórakozz, stb.)

És ezzel meg is válaszoltam a kérdést: akkor lesznek értékes műsoraink, ha nekünk erre lesz igényünk (belső), és ha ezt az igényt ki is nyilvánitjuk (külső) akár más kezdeményezésekkel, akár a "nem-fogyasztásunkkal", távolmaradásunkkal. Mert ha Mohamed nem megy a hegyhez, a hegy megy Mohamedhez... És mert igenis van választásunk, mindig, mindenkor.

Nincsenek megjegyzések:

Blog Widget by LinkWithin
Hobbies