2011. augusztus 9., kedd

Mire tanít a vállalkozás? II. - Egy kis önismeret

Az előző rész után újabb önismereti momentumok egy vállalkozás életéből


Egyszer fent, egyszer lent


Mindig is voltak, vannak és lesznek hullámvölgyek. Minden üzletnek megvannak a kiemelt időszakai, amikor az emberek jobban keresik az adott terméket, szolgáltatást. Marketinggel lehet segíteni valamennyire a szezonalitás hatásán, viszont fontos odafigyelni arra, hogy a marketing ne menjen át manipulációba, azaz ne gerjesszünk nem létező igényeket, ne akarjunk mindenképpen rásózni az emberekre olyan terméket, amire valójában nincs szüksége, hanem keressünk olyan terméket az üres időszakra, amire van valódi igény. Pl. egyszerű példa a cukrászda esete: nyáron főként a fagylaltok fogynak, őszi-téli időszakban a sütemények, bejglit pedig csak karácsony környékén keresnek az emberek. Minden időszaknak megvan a maga terméke egy jól összeállított termékportfólió esetén, az egész évet le tudjuk fedni, így nincs uborkaszezon. 

A lelki hullámzás már egy másik kérdés - ez is utolér minket folyamatosan. Ugyanolyan természetes, mint a kereslet ingadozása. De ugyanannyira rajtunk múlik mindkettő. Saját tapasztalatom az, hogy amennyire én hullámzom, annyira hullámzik az eladásom is. Ha nyűgös vagyok, nincs kedvem dolgozni, nem adom el a már meglévő termékeimet sem, nemhogy még megrendelést generáljak. Ha kipihent vagyok, lelkileg kiegyensúlyozott, kreatív, ötlettel teli, dinamikus, stb, akkor pedig éjjel-nappal megtalálnak a vevők. Fontos a saját szükségleteink megfigyelése és táplálása, hiszen rajtunk múlik minden. A vállalkozásunk sinus-görbéjét csak akkor tudjuk kisimítani, ha a sajátunkat már kisimítottuk. Azaz ez egy folyamat, a kettő párhuzamosan megy. Sosem lesz olyan, hogy én már o.k. vagyok teljesen, mostmár vállalkozhatok is akár - ilyen nincs. Mi is fejlődünk, a vállalkozásunk is fejlődik velünk együtt. Aki arra vár, hogy majd először ő maga tökéletes lesz, akkor kezd bele bármibe is, megöregszik anélkül, hogy egyetlen lépést tett volna. És ez mindennel így van, nem csak a vállalkozással...

És ami talán még fontosabb: az önmotiváció, újra és újra felfedezni a szépséget abban, amit csinálunk, külső szemmel nézni rá, a folyamatra, a termékre, mindenre, ami a munkánkkal jár. Mint egy csodát, különleges dolgot úgy szemlélni, nem a megszokásból csinálni, kötelességtudatból, kell-muszájból, hanem örömmel, lelkesen, látva a célt, amiért csinálom, amit okoz a világban, az embereknek. Elő lehet venni ilyenkor vevői köszönő leveleket, visszajelzéseket, amelyekből árad az öröm, amit mi okoztunk a munkánkkal, illetve azzal a szeretettel, amit beletettünk az elkészült termékbe, vagy nyújtott szolgáltatásba. Ezért éri meg csinálni, a pénzben kifejezett ellenérték csak mellékhatás.


Ismerd meg a vevőidet

Akkor tudok sikeres üzletet vinni, ha tudom, mit, hol, hogyan, mikor, mennyiért, stb. keresnek az emberek. Mire van szükségük valójában? Ilyenkor a fókusz rajtuk van, beléjük kell bújni, belőlük szemlélni a világot és a saját vállalkozásunkat. Ebben az empátia, belehelyezkedés segít nekünk, ami tanulható, fejleszthető képesség. Pl. az ilyen mondatok sokat segítenek: "Ha én vevő lennék..." "Milyen vevő vagyok, ha erre a termékre van szükségem?" "Hogyan, hol keresem ezt a terméket?" "Miben lehetne ez a termék jobb/előnyösebb, hogy nekem jobban megfeleljen és megvegyem?" stb.Tegyünk fel magunknak ilyen és ehhez hasonló kérdéseket, és adjuk meg a válaszokat magunknak. Aztán már csak cselekedni kell...

Ne csak a képzeletünkre támaszkodjunk, hanem kérdezzük is meg a vevőinket! Én például minden vevőmet megkérdezem arról, hogyan jutott el hozzám, mit keresett, miért, stb. Az interaktív kommunikációval sokmindent megtudhatunk közvetlenül a vevőkörünktől. Ha még nincsenek vevőink, mert még csak most indítjuk be a vállalkozást, kérdezzük meg barátainkat, ismerőseinket, hogy mit gondolnak egyes termékünkről, ötleteinkről. Ha ők vevők lennének.... vevők lennének-e az adott dologra? Őszinte véleményt kérjünk, biztosítsuk a másikat arról, hogy nem bántódunk meg, ha elmondják a véleményüket. A mi célunk, érdekünk a vevőkhöz való eljutás, tehát nincs helye illedelmes mellébeszélésnek, egymás megkímélésének, áltatásának, stb.


Ismerd meg önmagadat II. - Vevői szempontok

Mi az, amit csak te tudsz adni a vevődnek? Miben vagy más, különleges, egyedi? Mindenki egyedi, ezt nem szabad elfelejteni. Nincsen jobb, csak másabb! Tegyük fel, hogy a konkurenciád is tudja ugyanazokat a szakmai fogásokat, amit te, mégis valaki hozzád talál el, más pedig a konkurenciádhoz. Akkor neki valamiért rád van szüksége, te tudsz neki olyat adni, ami neki kell. És nem feltétlenül csak a termékeddel, hanem a lényeddel, akár egy-egy szavaddal, mozdulatoddal, bármilyen megnyilvánulásoddal. Ezek az igazi látens vevői igények :-) 

Nagyon erősen hiszek abban, hogy nincsenek véletlenek: akinek rám van szüksége, az hozzám kerül, akinek nem, az nem. Ez nem azt jelenti, hogy nem teszek semmit annak érdekében, hogy rám találjanak a vevőim, hanem csak ülök itthon és várom, hogy bekopogjanak hozzám. Nagyon is törekszem: fizikailag a munkával (a festéstől a marketingig), lelkileg pedig ezzel a hozzáállással. A kettő egymás nélkül félkarú óriás lenne. Tehát minden egyes vevői találkozás ezt kérdezi tőlem: mi az, amit adhatok neki, és mi az, amit én kapok ebből a találkozásból. Merthogy a kölcsönösség nem csak a termék és ellenértékének cseréjénél kap helyet, hanem a mozdulatokban, szavakban, hozzáállásokban, érzetekben is. Folyamatosan adunk egymásnak, csak az a kérdés, meglátjuk-e, értékeljük-e ezeket a finom üzeneteket...


Folyt. köv.

Nincsenek megjegyzések:

Blog Widget by LinkWithin
Hobbies